Vänsterpartiet Vänsterpartiet
Start Förtroendevalda Debatt Bli medlem Kalender Kontakt Arkiv
SLUTSVAR I DEBATT MED ANNA BREWER, SD I TORSLANDATIDNINGEN
Publicerad 2024 05 29
Det är ett häpnadsväckande svar som Anna Brewer, SD, kommer med i sin replik (Torslanda -Öckerötidningen lördagen 4 maj) på vårt inlägg om riskerna med kärnkraft. Hon påstår att Sverige har en rigorös lagstiftning som gör ”att såväl befintlig som ny kärnkraft är säker för all framtid, alldeles oaktat hypotetiska naturkatastrofer, krig, flygplanskrascher eller annat”.

Den trosvissheten är hon nog ganska ensam om. Det finns inga seriösa kärnkraftsexperter i Sverige som ger så långtgående löften. Tvärt om säger dom fortfarande att det finns risker med kärnkraften men att sannolikheten för olyckor är liten.

Det är inte bara reaktoranläggningarna som är farliga. Även brytningen av uran orsakar skador på människor och natur. När uranmalm bryts frigörs radioaktiva radioaktiva gaser och radioaktivt damm. Riskerna med slutförvaringen är inte heller lösta. Ingen kan garantera att det radioaktiva avfallet stannar kvar i sina behållare i hundratusen år.

Anna Brewer hävdar t o m att vindkraften och farligare än kärnkraften. Visst, ingen energiframställning är helt riskfri. Men vindkraftens risker är hanterbara på ett helt annat sätt. För den kan inte drabbas av härdsmältor. Och den kan inte läcka radioaktiva gaser från avfallsprodukter.
För Vänsterpartiet Öckerö : Ingemar Schmid.